Yazan: Hatice TAŞTAN
Yaratıcılık Kavramı
Yaratıcılığın, olmayan bir şeyi hayal edebilme, o konu hakkında herkesten önce farklı ve orjınal bir fikre öngörü sahibi olabilme yetisi olduğu söylenebilir. Yaratıcılık yalnızca reklamlarda yapılan işin ve tanıtımı yapılan markanın bilinirliğini arttırmakla kalmamakla birlikte, reklam ajansının da itibar kazanmasına yardımcı olmakta ve bu nedenlerle tercih edilmektedir.
Yaratıcı kişiler bazı kişilik özelliklerine ve yaşam alışkanlıklarına sahiptir. Bu özellikler merak, risk alma, paradigma bağımsızlığı, belirsizliğe tolerans, spontanelik ve pratiklik, sürekli deneyim ve ısrarcılıktır.
Reklam Kavramı
Reklâma kısaca medya tarafından yapılan satıştır diyebiliriz. Bütün reklâmlarda amaç, satışı artırmaktır. fakat tek başına hiçbir reklâm satışı arttıramaz. İzleyicisine ürünün yararları hakkında bilgiler vermesi reklam anlayışının en önemli amaçlarından biridir. Çünkü reklamın potansiyel alıcısı o üründen alacağı fayda üzerine odaklanır.
Yaratıcı Reklam
Reklamda yaratıcılık yalnızca yapılan işin tanıtımını değil, markanın bilinirliğinin arttırmasını ve reklam ajansının itibar kazanmasını da sağlamaktadır. Genel olarak reklamlarda olduğu gibi yaratıcı reklamlarda da kullanıcıların satın almaya yönlendirilmesi gerekmektedir. Tüketicilerin isteklerinin ve ihtiyaçların göz önüne alınarak onları harekete geçirecek bir reklam içeriği oluşturulması gerekmektedir.
Tüketicinin satın alma davranışını gerçekleştirmesini sağlayan temel güç ihtiyaçlarıdır. Tüketicinin genel olarak satın alma eylemi esnasında duyduğu temel beklenti fayda sağlamaktır. Bu fayda ekonomik, psikolojik ya da duygusal temele dayanabilmektedir.
Reklamda Yaratıcılığın 5 Boyutu
Orijinallik: Bireyin herhangi bir yerde olmayan veya sıra dışı fikirleri üretebilmesidir. Nadir bulunan, şaşırtıcı unsurları bünyesinde barındırmaktadır.
Esneklik: Bireyin konuyla ilgili soruna yönelik farklı fikirler üretmesidir.
Detaylandırma: Bireyin konu ile ilgili tüm detayları ortaya koymasıdır. İçerisinde beklenmedik ayrıntılar ve karmaşıklaşan unsurlar içerir.
Sentez: Nesne veya fikirleri birbirleriyle ilişkilendirmekle ilgilidir.
Yeniden Tanımlama: Bireyin, bildiği yollardan farklı bir yolla sorun hakkında tanımlama yapabilmesidir.
Yaratıcılık Süreçleri
Yaratıcılığa giden yollar çeşitli aşamalar içerir. Bunlar:
1- Hazırlık Aşaması
- Sorun ya da ihtiyacın ne olduğunu anlamayı sağlayan aşamadır.
- Söyleşilere katılmak ya da saha araştırmaları yapmak bu aşamanın adımları içindedir.
2- Kuluçka Aşaması
- Toplanılan bilgilerin fikir aşamasına getirilerek bilinçdışı şekilde zihinde görselleştirilmesi ve anlamlı hale getirilmesi aşamasıdır.
3- Aydınlanma Aşaması
- Bilinçdışından bilinçli zihne geçilerek ulaşılmak istenen fikrin zihinde aniden ve iç görü şeklinde belirmesidir.
- Kuluçka evresinin sona erme safhasıdır.
4- Gerçekleştirme – Doğrulama Aşaması
- Eyleme dökme aşamasıdır.
- Oluşan fikrin görülüp, eleştirildikten sonra nesnel hale getirilmesi üzerine iyileştirme çalışmalarının yapılabilmesidir.
Yaratıcı Reklamda Temel Yaratıcı Stratejiler
- Marka İmajı
- Temel Satış Vaadi
- Yeniden Konumlandırma Stratejisi
- Konumlandırma
- Star Stratejisi